بسم الله الرحمن الرحیم

اینجا خشونت خوب است !‌

در فتح مکه ؛ زنى از اشراف قریش دزدى کرده است. به حکم قانون اسلام دست دزد باید بریده شود. وقتى قضیه ثابت و مسلّم شد و زن اقرار کرد که دزدى کرده‏ام، مى‏بایست حکم درباره او اجرا مى‏شد. اینجا بود که توصیه‏ها و وساطتها شروع شد. یکى گفت: یا رسول اللَّه! اگر مى‏شود از مجازات صرف نظر کنید، این زن دختر فلان شخص است که مى‏دانید چقدر محترم است، آبروى یک فامیل محترم از بین مى‏رود. پدرش آمد، برادرش آمد، دیگرى آمد که آبروى یک فامیل محترم از بین مى‏رود. هرچه گفتند، فرمود: محال و ممتنع است، آیا مى‏گویید من قانون اسلام را معطل کنم؟![1]

قرآن کریم رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) را با ( إِنَّکَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظیم)[2] به عنوان الگوی برترِ حُسنِ خُلق معرفی نموده و در خطابِ به  ایشان مى‏فرماید: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظّاً غَلیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضّوا مِنْ حَوْلِکَ ...» «2» اگر تو یک آدم درشتخو و سنگین دلى بودى، با همه قرآنى که در دست دارى، با همه معجزاتى که دارى و با همه مزایاى دیگرى که دارى، مردم از دور تو پراکنده مى‏شدند.[3]

از آنجا که قرآن کریم سیره نبی مکرم اسلام را الگوی بشریت قرار داده است [4]، ‌وظیفه جامعه مسلمین است که از روش و منشِ رفتار ایشان به عنوان اسوه پیروی نمایند . رسول گرامی اسلام خوش رفتاری و نرم خویی را سیره هر مومن مشخص می نمایند و خشونت و تندخویی را سبک زندگی دشمنان اسلام می خوانند : مؤمن نرمخو، خوشرفتار، با سخاوت، و خوش اخلاق است. و کافر خشن، تندخو، بد اخلاق و متکبّر است. [5]

در فرهنگ اسلام منش منصفانه و عادلانه در برخورد بادوست و دشمن سفارش شده است تا آنجا که گذشت از دشمن شخصی، به عنوان فضل[6] شمرده میشود : "مبادا دشمنی شما با قومی وادارتان کند که به عدالت رفتار نکنید ، به عدالت رفتار کنید که آن به تقوا نزدیک تر است"[7]

اندیشمندان اسلامی ، دشمن را در دو قالب ، دشمن شخص و دشمن مکتب دسته بندی می کنند[8] .

استاد شهید مرتضی مطهری می گوید :  اینکه عرض مى‏کنیم پیغمبر ملایم بود و باید یک رهبر ملایم باشد، مقصود این است که پیغمبر در مسائل فردى و شخصى نرم و ملایم بود نه در مسائل اصولى و کلى . در آنجا پیغمبر صددرصد صلابت داشت یعنى انعطاف ناپذیر بود...

قرآن کریم که رسول اکرم که را  رَحْمَةً لِلْعالَمین‏[9] معرفی می نماید ، در برخورد با دشمنان مکتب چنین دستور می فرماید : یا أَیُّهَا النَّبِیُّ جاهِدِ الْکُفَّارَ وَ الْمُنافِقِینَ وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ :اى پیامبر! با کافران و منافقان ستیز کن و بر آنان سخت‏گیر وخشن باش که جایگاهشان دوزخ است و بد سرنوشتى دارند.

رهبر فرزانه انقلاب ، امام خامنه ای : در توضیح این آیه می فرمایند : همان ماده‏ى غلظ که در آیه‏ى قبلى {... وَلَوْ کُنْتَ فَظّاً غَلیظَ الْقَلْبِ...} بود، در اینجا هم هست ؛ منتها آنجا با مؤمنین است، در معاشرت است، در رفتار فردى است؛ اما اینجا در اجراى قانون و اداره‏ى جامعه و ایجاد نظم است؛ آنجا غلظت بد است؛ اینجا غلظت خوب است. آنجا خشونت بد است؛ اینجا خشونت خوب است. 26/ 01/ 1379

برای مطالعه بیشتر پیرامون این مطلب کتاب سیری در سیره نبوی استاد مرتضی مطهری ، بخش سیره نبوى و گسترش سریع اسلام را مطالعه بفرمایید .

فایل ضمیمه

[1] مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى    ج‏16   ص : 174

[2] القلم : 4 ‏

[3] (ترجمه آزاد استاد مطهری)  مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى    ج‏17  355  پرهیز از خشونت ..... ص : 355

[4] الأحزاب : 21 لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ

[5] قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ الْمُؤْمِنُ هَیِّنٌ لَیِّنٌ سَمْحٌ لَهُ خُلُقٌ حَسَنٌ وَ الْکَافِرُ فَظٌّ غَلِیظٌ لَهُ خُلُقٌ سَیِّئٌ وَ فِیهِ جَبَرِیَّة:تفصیل وسائل الشیعة إلى تحصیل مسائل الشریعة، ج‏12، ص: 159

[6] واصفح عن عدوک یتم لک الفضل غرر الحکم ص 435 ،‌مفاتیح الحیاه ص 326

[7] المائده : 2 وَ لا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَنْ صَدُّوکُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ أَنْ تَعْتَدُوا

[8] مفاتیح الحیاه ، ص 324

[9] الأنبیاء : 107 وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمین‏